citát: "Balet je pro mě vším."

Jak se usadilo Labutí jezero na scéně Státní opery

14. srpna 2007 v 9:08 | lt |  Balet
Balet Státní opery Praha uvedl 29. března 2007 premiéru nejznámějšího klasického baletu Labutí jezero. Poslední představení této sezóny se konalo 19. června.
Balet nastudoval Pavel Ďumbala, šéf baletu a Hana Vláčilová, bývalá primabalerína Národního divadla. Pojetí baletu vychází z verze Lva Ivanova a Maurice Petipy. V novém současném zpracování byly použity zajímavé invence, úpravy kroků a variací. První a třetí jednání zpracované Pavlem Ďumbalou je zcela rozdílné, než jak ho známe z Národního divadla. Pavel Ďumbala ponechal stejné jen pas de deux Prince a Odilie ve třetím jednání. Druhé a čtvrté jednání nastudovala v tradiční choreografii Hana Vláčilová. Soubor se za období od premiéry k poslednímu představení sezóny mírně technicky zlepšil, je plný elánu a má potenciál dovést interpretaci k dokonalejším výkonům.
Předehra baletu uvádí diváka do děje: krásná dívka je zakleta v labuť a poté pohlcena efektně vytvořeným jezerem v podobě ptáka. Potom však následuje zdlouhavé první jednání. Pokud nemá divák zrovna štěstí a nezastihne v pas de trois jako přátele prince Ondřeje Novotného, Annu Ščekalevu se Simonou Doubkovou, je zklamán, protože ostatní tanečníci nejsou na jejich úrovni. Jurij Slipič, který tančil v druhé alternaci, nebyl oproti Ondřeji Novotnému pro partnerky dostatečnou oporou ani neměl úplně čisté technické provedení.
Ve sborových tancích se ukázaly nedostatky souboru, nebyl ve všech pasážích dostatečně ztančený. V prvním jednání byl výraznou osobností šašek v podání Jurije Kolvy, který měl vysoké skoky a jeho kousky byly až akrobatické. Královna, Zuzana Stejskalová, svým atraktivním mladistvým zjevem působila spíše jako princova sestra než matka, o důstojnosti se nedá mluvit. Princ měl v tomto jednání spíše roli pozorovatele a musel pouze sedět vpředu po straně jeviště. Příjemnou změnou bylo zapojení Prince v závěru prvního jednání, kdy jsme mohli vidět odlehčené skoky Michala Štípy.
V druhém jednání dobře zatančil sbor labutí, variace byly ucelené a působily souměrně. Pozměněné pas de trois velkých labutí na pas de quatre malých labutí rozhodně neubralo na kvalitě choreografie.
V třetím jednání - na plese, jsme viděli několik národních tanců. Zajímavě byl zpracovaný tanec ruský včetně kostýmů, tanečníci v něm působili velmi živě. Španělský tanec ohnivě předvedla Veronika Prokšová. Vrcholem třetího jednání bylo pas de deux prince v podání Michala Štípy a Nikoly Márové v roli Odilie. Nikola Márová v této náročné pasáži podala skvělý taneční i herecký výkon, byla neustále v očním kontaktu s Rudovousem, který ostražitě hlídal svou dceru.
Zápas prince s Rudovousem v posledním jednání působil velmi opravdově a dramaticky. Zvedačky Odetty zvládali dobře jak princ, tak i Rudovous. Zápas končí porážkou Rudovouse za úsvitu, Odetta i labutě jsou vysvobozeny ze svého prokletí.

Představitelé hlavních rolí Nikola Márová a Michal Štípa tvořili dokonalý taneční pár. Jejich technické provedení bylo bravurní. Otočky Nikoly Márové byly rychlé a čisté, svými 32 fouetées zcela uchvátila publikum. Její port de bras evokoval opravdová labutí křídla. Nikola Márová ztvárnila úžasně jak křehkou Odettu, tak zlověstnou Odilii, která působila vyzývavě či výsměšně s ostrým zakončením baletních póz. Michal Štípa byl skvělým partnerem, poskytoval jí dokonalou jistotu a oporu, tančil s přirozenou noblesou a lehkostí. Jeho herecký projev byl přesvědčivý, postupně se měnil ze snílka v lovce a nakonec oddaně zamilovaného prince.
V hlavních rolích tohoto baletu nejčastěji vystupují sólisté Státní opery Ondřej Novotný a Anna Ščekaleva, kteří zvládají své role s technickou jistotou. Ondřej Novotný tančí s lehkostí a má i přirozený herecký projev.
Ve Státní opeře hostovala v dubnu 2007 ve třech představeních v roli Odetty/Odilie Daria Klimentová s Dmitrijem Gruzděvem, první sólisté Anglického národního baletu. Daria Klimentová se stala královnou večerů pro svůj technický, výrazově a vnitřně procítěný projev, který je nepřekonatelný. Na scéně SOP se představili koncem dubna další hosté, Andrea Kramešová a Filip Veverka, sólisté Opery am Rhein v Düsseldorfu.
Labutí jezero je kvalitní, zajímavě zpracovanou inscenací, což potvrzuje i hostování špičkových sólistů na této scéně. Díky svému pohádkovému rázu, nádherné výpravě a především tanečním výkonům vynikajících sólistů je obohacujícím baletním zážitkem nejen pro dospělé, ale i malé diváky.
Lenka Trubačová
Státní opera Praha, Peter Brenkus
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 ... ... | 26. května 2009 v 18:24 | Reagovat

no jo ale obsach by tam nebyl?

2 Věra Šulcova Věra Šulcova | E-mail | 3. března 2014 v 23:25 | Reagovat

prosím o sdělení adresy primabaleriny Mají Dumčenko.Je to moje příbuzná a ztratila jsem kontakt a navíc mám dotaz,zda ještě v naší republice vystupuje.Domovskou scenou je Mariinské divadlo Petrohrad.

3 Věra Šulcov Věra Šulcov | E-mail | 25. května 2016 v 20:13 | Reagovat

Prosím o adresu Maji Dumčenko z Mariinského divadla - Petrohrad.Jedná se o mou příbuznou.Věra Šulcová

4 Věra Šulcová Věra Šulcová | E-mail | 25. května 2016 v 20:15 | Reagovat

prosím o adresu Maji Dumčenko

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama