citát: "Balet je pro mě vším."

Září 2007

Ceny Komerční banky umělcům Národního divadla

28. září 2007 v 13:46 | lt |  Postřehy
Ceny Komerční banky v Národním divadle byly letos předány 20. září u příležitosti premiéry nového baletu Česká baletní symfonie. Ceny byly udíleny již podruhé, a to za nejlepší premiérové výkony sólistů uměleckých souborů baletu, opery a činohry Národního divadla v Praze za sezonu 2006/2007.
Z baletního souboru získal cenu sólový tanečník Michal Štípa za hlavní roli v představení Brel-Vysockij-Kryl / Sólo pro tři. Oceněný Michal Štípa ten večer tančil a přebíral proto cenu již v kostýmu.. Další oceněnenou za činohru byla herečka Taťjana Medvecká za roli Princezny Kosmonopolis ve hře Sladké ptáče mládí. Za operu obdržel ocenění barytonista John Wegner za roli Jacka Rance v opeře La fanciulla del West. Za Johna Wegnera, který se kvůli svým pracovním závazkům v Austrálii nemohl dostavit, přebíral cenu umělecký šéf opery ND Jiří Heřman.
Komerční banka věnovala každému oceněnému umělci finanční dar ve výši 100 000 korun a bronzovou sošku KOBANÁDI, kterou umělecky ztvárnil akademický malíř a sochař Jaroslav Róna. Všechny ceny předal čestný předseda poroty, generální ředitel Komerční banky Laurent Goutard. V porotě dále zasedali zástupci Komerční banky a osobnosti české kultury, jako například, významný anglista Martin Hilský, operní pěvkyně Soňa Červená, baletní mistr a herec Vlastimil Harapes a další významné osobnosti.
Cena Komerční banky je součástí rozšířené spolupráce mezi Komerční bankou a Národním divadlem v Praze, která byla stvrzena podepsáním partnerské smlouvy v květnu 2005.
Foto: Diana Zehetner

Premiéra baletu Česká baletní symfonie 20.9.

21. září 2007 v 18:56 | lt |  Postřehy
První premiéra České baletní symfonie dopadla velmi dobře. Ještě než se začalo baletit byla předána cena KB, příjemným překvapením bylo ítězství Michala Štípy v oboru balet. Jak Saša, tak Michal zvárnili hlavní roli v baletu Sólo pro tři skvěle, ale výrazněji podle mě působil v této roli Michal. Večer pak zahájila choreografie D.M.J. Na mě zapůsobila především výkony sólistů, Saši Katsapova a Adélky Pollertové, choreografie a hudba do sebe dobře zapadaly.
Nevyřčené ticho Tomáše Rychetského bylo na mně příliš pochmurné. Myšlenka sice zajímavá, ale vyznění choreografie se rozplývá do ztracena.
Choreografie Zuzany Šimákové je pak příjemné osvěžení. Její choreografie má ale i hlubší rovinu, měla nám představit druhou polovinu člověka, kterou je třeba nechat probudit, aby člověk mohl žít naplno. Jednotlivé charaktery postav krásně nejen zatančili, ale i zahráli všichni tanečníci, ale stejně nejlepšejší byl Saša Katsapov jako narcista. Ovace byly zasloužené.
Symfonietta pak už byla jen vyvrcholením večera. Kyliánova mistrnost se nezapřela. Hudba a tanec vytvořily souhru a tanečníci předvedli dokonalé skoky. Potlesk obecenstva byl obrovský, což jen potvrzuje, že nový balet slavil na premiéře úspěch.
6 polovin člověka
D.M.J.
D.M.J.
Sinfonietta
Sinfonietta
Foto: Roman sejkot

Premiéra baletu Česká baletní symfonie se blíží - nezkrácená, původní verze

10. září 2007 v 11:28 Balet
Česká baletní symfonie je nový balet, který připravuje Národní divadlo v Praze. Je vytvořen na hudbu čtyř slavných českých skladatelů, složený z choreografií čtyř českých tvůrců tří generací, Jiřího Kyliána, Petra Zusky, Tomáše Rychetského a Zuzany Šimákové.
Přípravy na nový balet Česká baletní symfonie jsou v plném proudu. Na hudbu českých skladatelů Leoše Janáčka, Bohuslavů Martinů, Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka vznikají ve všech zkušebnách baletu Národního divadla čtyři choreografie.
"První a poslední choreografie, a to moje a Jiřího Kyliána, je už hotová. Prostřední částí večera jsou dvě kratší věci, které budou mít světovou premiéru. Choreografii vytvořili dva talentovaní choreografové a tanečníci souboru, Zuzana Šimáková a Tomáš Rychetský.", uvedl Petr Zuska.
Šéf baletu chce dát příležitost mladým tvůrcům mít oficiální premiéru vedle takových známých tvůrců jako je Jiří Kylián a sám Petr Zuska. "Jsem vděčná za příležitost uvést svoji choreografii na scéně Národního divadla, ale zároveň je to velká odpovědnost", podotýká sympatická mladá choreografka Zuzana Šimáková.
První choreografií složeného večera je D.M.J. 1953 - 1977 od Petra Zusky. Název D.M.J. jsou počáteční písmena skladatelů Dvořák, Martinů, Janáček, ale zároveň znamenají nápis na náhrobku dívky, která zemřela mladá."Jde o dotek určitého momentu, který každého citlivého člověka občas v životě potká. Jakoby se na pár sekund změnila dimenze všech věcí a víte, že jste potkala sama sebe", objasňuje Petr Zuska. V tomto baletu tančí dva sólisté a šest párů. "Ani bych páry nenazýval sborem, protože tancování je náročné" říká Petr Zuska. Zkoušky D.M.J. jsou zatím v začátcích
Dalším vystoupením je Nevyřčené ticho v choreografii Tomáše Rychetského, ve kterém vystupují tři sólové tanečnice. Jeho choreografie vyjadřuje rozdíl mezi vyřčeným a nevyřčeným tichem. "Ticho chápu jako sled myšlenek, které v nás probíhají, když se o něčem rozhodujeme. K choreografii mne inspiroval můj život a klavírní sonáta Leoše Janáčka", vysvětluje Tomáš Rychetský.
Choreografie 6/2 člověka je vytvořena Zuzanou Šimákovou na skladbu Domovina od Bedřicha Smetany s prolínáním lidové písně Holka modrooká od Otakara Ševčíka. Tento balet je o tom, že každý člověk se skládá ze dvou polovin, jedna polovina je pasivní, a proto by měl probudit i tu druhou, aby žil naplno a stal se celým člověkem. Tančí zde šest sólistů, každá postava má jiný charakter, jeden je smíšek, druhý protiva.
Nejznámějším baletním vystoupením večera je Sinfonietta od Jiřího Kyliána na hudbu Leoše Janáčka. Jde o oslavu lidského života, o jeho radostech, svobodě a volnosti. V tomto titulu tančí sedm párů, které vystupují v duetech i ve sborových scénách. Finále vrcholí a soubor předvádí oslnivé skoky.
Národní divadlo v Praze uvede premiéry 20. a 21. září. Před první premiérou budou uděleny Ceny Komerční banky vítězným umělcům ze všech souborů Národního divadla v Praze.
Sinfonietta Foto: Pernica

Úspěch opery a baletu brněnského Národního divadla ve Villachu

10. září 2007 v 11:25 | lt |  Balet
Villach je krásné rakouské město v Alpách, kde se každoročně konají letní slavnosti SUMMERTIME. Tečkou za těmito slavnostmi byl koncertní večer "To nejlepší z opery a baletu", na kterém vystoupily 9. srpna soubory opery a baletu a orchestr Národního divadla v Brně. Koncert se konal na pontonovém jevišti na řece Drávě. Na slavnostním večeru zazněly árie a sbory z oper La Traviata, Rigoletto, Turandot, Tosca, Nabucco, Hoffmannovy povídky a další. Vystoupili na něm sólisté opery Ernesto Grizales, Klara Kolonits a Pavel Kamas.
Soubor opery a baletu zkoušel ve Villachu již od 8. srpna, kdy bylo krásné počasí. V den vystoupení se při generální zkoušce ztrhla bouře a spustil se silný déšť, proto byla generálka v polovině přerušena. "Mysleli jsme, že nebudeme moci na pontonovém jevišti vůbec vystoupit, naštěstí po sedmnácté hodině déšť ustal a mohli jsme dokončit zkoušku" vzpomíná Michal Štípa, sólista baletu Národního divadla v Praze.
Slavnostní večer byl zahájen operou La Traviata. Pokračoval baletním výstupem z druhého jednání Labutího jezera, v kterém zatančili sólisté Jana Přibylová a Michal Štípa spolu se sborem labutí. "Podlaha jeviště byla hodně vlhká a klouzala, což bylo pro baletky velmi nepříjemné. Musely tančit opatrně, aby nespadly jako při vystoupení ve Villachu před pěti lety" uvedl Michal Štípa. Další baletní ukázkou byla scéna z plesu baletu Romeo a Julie, kterou předvedli Andrea Smejkalová a Richard Kročil. Posledním baletním vystoupením byl závěrečný duet Frygie a Spartaka v podání Jany Přibylové a Michala Štípy. "Ke konci večera již světla naštěstí mokrou podlahu vysušila a mohli jsme Spartaka zatančit naplno jako na divadelním jevišti", podotýká Michal Štípa.
Koncertní večer navštívilo šestnácttisíc diváků. Obecenstvo odměňovalo vystoupení sólistů a sborů bouřlivým potleskem. "Při přídavcích ze Straussova Cikánského barona zpívali diváci s námi," uvedl náměstek pro umělecký provoz NDB, Zdeněk Prokeš. Večer zakončil velký ohňostroj.
Tančit na pontonovém jevišti na řece Drávě je nevšední pocit, diváci nám vytvořili skvělou atmosféru", říká Michal Štípa.
Opera a balet Národního divadla v Brně vystoupily na slavnostním koncertu ve Villachu již potřetí a dosáhly na něm obrovského úspěchu.