citát: "Balet je pro mě vším."

Les Trocks vystoupili v Kongresovém centru

27. listopadu 2007 v 17:53 | lt |  Balet
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo, soubor tanečníků z New Yorku, vystoupil poprvé v České republice 11. listopadu 2007 v Kongresovém centru Praha. Soubor Les Trocks byl založen v roce 1974 profesionálními tanečníky a především baletními nadšenci pod vedením uměleckého ředitele Tory Dobrina. Soubor je složen pouze z mužů, kteří tančí na špičkách v ženských kostýmech a vytváří rafinovanou satiru klasických baletních děl.
První částí večera byla parodie na druhé jednání Labutího jezera. Scénu zobrazovala malovaná kulisa jezera s tajemným hradem uprostřed. Na úvod předvedl Rudovous několik skoků napříč jevištěm, poté přitančil Princ s pážetem a Odetta. Princ měřil skoro dva metry a měl atletickou postavu, Odetta byla jen o něco málo menší. Svým hereckým a technickým výkonem předčila ostatní. Její paže evokovaly labutí křídla a ladně tančila na špičkách. Princi se občas podařilo labuť i zvednout na rozdíl od pážete, kterému záměrně Odetta několikrát spadla. Sbor labutí tančil baletní variace také s nadsázkou, zvláště dobře bylo provedené pas de quatre malých labutí, krokové variace byly sladěné, jen krajní labuť je kazila, pletla si stále nohy a tím stále rozesmávala publikum. Do romantického duetu Prince a Odetty vpadl Rudovous. S Princem se spíše komicky dohadoval, než zápasil a nakonec ho zasáhl svými blesky. Děj uzavíralo umírání Prince, při kterém si ho páže fotilo jako senzaci. Skvělý komediální výstup ocenili diváci nadšeným potleskem.
Po přestávce následovaly pas de deux ze známých klasických děl. Jako první zatančili Medora a Ali pas de deux z Korzára. V sólovém výstupu předvedl otrok Ali zajímavé skoky s čistým dopadem, ale ve zjednodušeném podání. Medora pak zapůsobila rychlými otočkami a především 32 fuettés. Další ukázkou byl méně zdařilý duet z Dona Quijota. Představitel titulní role dopadal při skocích ztěžka a působil až neohrabaně. Dojem z tohoto baletu vylepšila Kitri, která svými dokonalými piruetami dokázala, že i muž tančící na špičkách může působit ladně. Další výstup nesl název Go for Barocco. Osm tanečnic v černých trikotech s krátkými sukénkami předvádělo jednoduché kreace, choreografie působila spíše jako rozcvička při aerobiku. V další ukázce Umírající labuť vyjadřovala tanečnice boj o život humornými mimickými gesty a občasným třepotáním rukou. Publikum nejvíce rozesmál kostým labutě, z kterého tak padalo peří, že na konci vystoupení bylo celé jeviště zasněžené.
Představení uzavírala směs z baletu Paquita, ve kterém předvedl své umění celý soubor. Ve sborových scénách působil ansámbl ztančeně a souměrně. Ústřední dvojici ztvárnil sehraný pár černochů. Paquita předváděla bezchybné piqué po celém jevišti, ale publikum oslnil především její partner, jak svým ušlechtilým zjevem, tak vysokými, nádherně odlehčenými skoky. Balet Paquita měl dobře zpracovanou choreografii s mnoha baletními prvky. Publikum nadšeně aplaudovalo, proto tanečníci neváhali dát přídavek a zatančili swing In the mood s akrobatickými a rockenrollovými prvky, kterým znovu rozesmáli a roztleskali diváky.
Les Ballets Trockadero de Monte Carlo ukázal, že i muži tančí dobře na špičkách, i když s malými technickými nedostatky, které se dají u souboru tohoto typu odpustit. Tanečníci z New Yorku předvedli hlavně příjemnou baletní podívanou plnou nadsázky a humoru, která se publiku velmi líbila. Soubor Les Trocks z New Yorku byl výrazně lepší než Státní mužský balet ze Sankt Petěrburgu, který v květnu hostoval také v Kongresovém centru. Po technické stránce byl Le Trocks preciznější a jeho adaptace baletních děl byla zajímavější a vtipnější.
Umírající labuť
Foto: web
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama