citát: "Balet je pro mě vším."

Moscow City Ballet v Praze

6. listopadu 2007 v 14:36 | lt |  Balet
Dlouho očekávané představení Moscow City Ballet se uskutečnilo 23. října v Kongresovém centru Praha. Soubor založený Viktorem Smirnovem-Golovanovem vystupuje od roku 1989 po celém světě, nyní poprvé hostoval v České republice. Choreograf Viktor Smirnov-Golovanov umístil děj baletu Romeo a Julie klasicky do renesance v italské Veroně. Scéna byla tvořená neměnitelnou malovanou kulisou, která představovala šlechtický palác Kapuletů s kaplí. Kostýmy byly hodně pestrobarevné, aby byly zajímavé pro oko diváka, ale neodpovídaly době renesance. Balet doprovázela kvalitní nahrávka podmanivé hudby Sergeje Prokofjeva, která nic neubírala na kvalitě představení.
První dějství uvedl prolog. Postavy v černém představující smrt držely nad hlavou čtyři mrtvé, což bylo předzvěstí budoucí tragédie. První jednání začalo veselým tancem dvořanů, který byl sice hravý, ale nesourodý a představoval spíše skotačení dětí. Romeo a jeho přátelé převáděli jednoduché baletní kreace. Představitel Romea (Michail Michailov), od kterého se očekávaly vynikající výkony, neměl dobře zakončené některé otočky a ani skoky nebyly čistě provedené, což maskoval svou rozverností. První jednání bylo plné krátkých scén a působilo hekticky. Pohybové kontury hlavních mužských postav (Romeo, Merkucio, Benvolio) byly podobné a nevystihovaly jednotlivé charakterové typy.
Nejzajímavější scénou prvního jednání byl rytířský ples, kdy na scénu vstoupila nejvýraznější postava baletu Tybalt v černém oděvu s červeným pláštěm. Jeho výkon byl precizní jak po technické, tak výrazové stránce, skoky byly čisté a vysoké. Ostře zakončoval pózy, vyzařovala z něj nenávist k představitelům rodu Monteků, rozdmychával šarvátky s Romeem. Na plese byly různé sborové scény včetně tance masek, kterému vévodil Tybalt. Julie (Natalia Padalko) se zde poprvé setkala s Romeem, do kterého se na první pohled zamilovala. Následoval romantický duet Romea a Julie, ve kterém Romeo velmi dobře zvládal složité a zajímavé zvedačky. Mladá ruská tanečnice tančila Julii s éterickou lehkostí a s přirozeným hereckým projevem.
Druhé jednání bylo plné dramatických zvratů. Na nádvoří, kde se bavil Romeo se svými přáteli, vstoupil Tybalt a napadl Merkucia. Souboj byl plný tanečních prvků a skoků Tybalta i Merkucia a končil smrtelným bodnutím Merkucia. Merkucio při umírání stále tančil a zlehčoval svou bezstarostností přicházející smrt. Romeo pomstil smrt svého přítele a Tybalta ve velice realistickém souboji zabil.
V další scéně tančila Julie s Romeem romantický duet, který přestavoval jejich svatební noc. Rodiče ji však stále nutili do sňatku s Parisem. Nápadník Julie, Paris, přestože neměl v baletu tak velkou roli, byl výrazný svým tanečním výkonem, předvedl krásné skoky a rychlé otočky.
V dalším výstupu vyjádřila Julie svou beznaděj v lásce půvabným tancem a výraznými hereckými gesty, byla zde vidět proměna z bezstarostné dívky v zamilovanou ženu. Poslední scénou druhého jednání byl předsvatební tanec družiček, který byl lehký a svěží. Druhé jednání skončilo zármutkem rodičů a Parise nad domnělou smrtí Julie.
Třetí jednání se odehrávalo v rodinné hrobce Kapuletů, kde byla uložena Julie. Romeo zde vyjádřil svůj smutek tancem, jeho skoky byly oproti předchozím vydařené. Tančil s bezvládnou Julií v náručí ve snaze, že se mu ji podaří oživit. Na scéně se objevili tanečníci a tanečnice představující smrt a svým tancem dokreslovali tísnivou atmosféru. Balet skončil smrtí Romea a následnou smrtí zdrcené Julie. Uzavřela jej scéna, kterou balet začal. Představitelé smrti drželi nad hlavou mrtvého Romea, Julii, Merkucia a Tybalta.
Choreograf Smirnov-Golovanov vsadil na klasické pojetí Romea a Julie, jeho choreografie byla zaměřena hodně na pantomimická gesta a baletní prvky v některých scénách ustupovaly do pozadí. Nápadité byly duety Romea a Julie. Zajímavým inovujícím prvkem byly postavy představující smrt. Pojetí Smirnova klade velký důraz na herecké ztvárnění hlavních postav. Představitelka Julie vynikala jak technickým, tak hereckým výkonem, měla kultivovaný taneční projev. Romeo působil příliš naivně, za Julií herecky zaostával. Představení Romea a Julie v podání Moscow City Ballet bylo zajímavou podívanou, ale zaměřenou spíše na laického diváka než na baletně vzdělané publikum.
Foto: Vladimir Pomortzeff
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama