citát: "Balet je pro mě vším."

Prosinec 2007

Popelka Kongresovém centru nesplnila očekávání

27. prosince 2007 v 14:47 | lt |  Balet
Soubor Russian State Ballet of Siberia se poprvé představil v Kongresovém centru Praha 9. prosince 2007. Uvedl Prokofjevův balet Popelka v choreografii Sergeje Bobrova. Soubor byl založen v roce 1978 absolventy tradičních ruských baletních škol. Za dobu svého působení vytvořil více než 100 různých produkcí baletních představení. Jeho uměleckým ředitelem je od roku 2002 Sergej Bobrov, bývalý přední tanečník a choreograf Bolshoi baletu. Podle upoutávek měla být choreografie Sergeje Bobrova brilantní a originální. Netradiční sice byla, ale jinak, než diváci očekávali.
Již na začátku představení se ukázaly nedostatky choreografie. Na jevišti se objevila Popelka, která ale netančila, pouze pantomimicky naznačovala úklid domu, zatímco její sestry kolem ní poskakovaly a pletly se jí pod nohy. V celé ukázce bylo minimum baletních prvků, jen Popelka na jejím konci krátce zatančila. Také v dalších scénách choreografie diváky příliš nezaujala. Celým představením provázeli Popelku tanečníci, kteří představovali čtyři roční období. Jejich vystoupení postrádala jakoukoliv nápaditost, která se nezlepšila ani v druhém jednání. Projevovala se spíše gesty, pobíháním po jevišti a jednotlivými skoky. Jedině víly předvedly tanec na špičkách s piruetami.
Ani na plese nebyl využit potenciál souboru, který zatančil jakýsi dvorní tanec s jednoduchými tanečními kreacemi. Příjemným osvěžením byl vstup Prince do děje. Jeho piruety byly dokonalé, ale nezvládal dobře technicky některé skoky. Svým sólovým výstupem na plese mile překvapila představitelka Popelky. Měla krásné port de bras, ladné a lehké skoky. Její výkon byl dokonalý i po výrazové stránce, působila křehce a zranitelně. Nejlepší částí představení byly duety Prince s Popelkou. Nejdříve se jen něžně dotýkali, duet postupně gradoval zajímavými zvedačkami a souhrou obou tanečníků.
Pohádkovou atmosféru představení tvořila především kvalitní nahrávka Prokofjevova baletu a zajímavá scéna. Malované kulisy se postupně měnily z domu Popelky na královský palác nebo tajemný les. Kostýmy byly netradičně pojaté, až příliš pestrobarevné a avantgardní. Jen Popelka a Princ měli klasicky pojaté kostýmy, které byly vkusné a nápadité.
Diváci očekávali klasický výpravný balet v podání špičkového ruského souboru, jak slibovala reklama. Ani jednoho se za drahé vstupné nedočkali. Jejich zklamání vyjádřil vlažný potlesk na konci představení. Choreografie Sergeje Bobrova se odvíjela především v současné poloze, což by mohlo být zajímavé, kdyby v ní bylo více baletních prvků a invencí. Jediným světlým bodem představení byla ústřední dvojice Popelky a Prince, která pohádkový příběh zachránila.
Foto: web

Louskáček slavil úspěch v Tampere

8. prosince 2007 v 13:17 | lt |  Balet
Soubor baletu Národního divadla v Praze vystoupil ve dnech 23. - 25. listopadu ve finském Tampere, a to ve čtyřech představeních baletu Louskáček. Balet ND netančil ve Finsku poprvé. Již v minulých letech se představil s balety Šípková Růženka a Louskáček, ještě v choreografii Grigoroviče. Finské publikum mělo možnost v letošním roce srovnat odlišné pojetí Louskáčka v choreografii Youri Vámose, který měl premiéru před třemi lety v Národním divadle Praha. Příběh tohoto baletu se odehrává v 19. století v Londýně a vypráví o kouzlu Vánoc, které proměňuje povahy lidí.
Představení Louskáčka se uskutečnila v koncertním centru Tampere Hall s kapacitou 1800 míst. "Finské publikum bylo tímto Louskáčkem nadšeno, již druhý den byly vstupenky zcela vyprodané. Představení bylo opravdu úspěšné, od místní kritiky mělo velmi pozitivní ohlasy," dodává Nikola Márová.
V Tampere hostoval praktický celý soubor. Ve čtyřech představeních se vystřídala dvě obsazení. V hlavních rolích zatančila Zuzana Susová a Adéla Pollertová jako Klárka, Michal Štípa a Jiří Kodym ztvárnili Louskáčka. V dalších hlavních rolích vystoupili sólisté Alexandre Katsapov, Viktor Konvalinka, Nikola Márová a Klára Kutilová. "Kromě nemocných byli ve Finsku opravdu všichni včetně vedení souboru. Doprovázela nás Filharmonie Tampere pod vedením dirigenta ND Sergeje Poluektova, proto se nám dobře tančilo," říká Nikola Márová. "Orchestr hrál nádherně, slyšeli jsme nástroje, které se u nás vůbec nepoužívají. Jen sbor finských dětí zpíval falešně, prý měly trému," pokračuje Michal Štípa.
Finskému publiku se vystoupení baletu ND Praha velmi líbilo, proto jistě nevystoupil v Tampere naposled a již se domlouvá hostování pražského souboru na příští rok.
Tereza Podařilová a Michal Štípa - Louskáček
Foto: Roman Sejkot

Baletní večer Od hvězdy ke hvězdě

8. prosince 2007 v 13:12 | lt |  Balet
Baletní večer Gala v Dortmundu s názvem Od hvězdy k hvězdě se uskutečnil 18. listopadu 2007 v Divadle Dortmund v rámci projektu Taneční mosty (Česko, Slovensko, Německo), který byl věnován 17. listopadu 1989.
Večer zahájily státní hymny a Vltava od Bedřicha Smetany, kterou zahrála Dortmundská filharmonie. Jako první vystoupili Nikola Márová a Michal Štípa, sólisté ND Praha, s Čajkovského Pas de deux. "Přestože jsme tančili s Michalem Štípou v Dortmundu Pas de deux jako premiéru a poprvé s živým doprovodem, dopadlo to výborně," podotýká Nikola Márová. "Aplaus byl veliký a diváci nám házeli na jeviště květiny, což jsme ještě nezažili," dodává Michal Štípa. Národní divadlo uvedlo také humornou ukázku Mariin sen v choreografii Petra Zusky, která diváky rozesmála a ocenili ji salvami potlesku. Za vídeňskou Státní operu zatančil mladý talentovaný Daniel Simkin s choreografií La Bourgeoise a dortmundský balet se představil s balkónovou scénou z Romea a Julie. Brněnský balet uvedl romantický duet ze Spartaka v podání Jany Přibylové a Michala Štípy a Sonátu Petra Zusky. Slovenský národní balet přispěl ukázkou Změna.
Mezi hvězdy večera patřili Daria Klimentová s Dmitri Gruzdyevem, kteří zatančili Pas de deux z 3. jednání Labutího jezera. Publikum nadchli Jiří a Otto Bubeníčkovi s Canon in d major a s Les Indomptés. "Bylo příjemné vystupovat na Gala večeru s tak významnými tanečníky za doprovodu skvělé Dortmundské filharmonie," říká Nikola Márová.
Představení Od hvězdy ke hvězdě bylo nejen významnou mezinárodní akcí, ale také příležitostí pro české tanečníky poznat rozmanitou německou scénu. V dalším projektu Taneční mosty přijede na oplátku dortmundský balet do České republiky. Představí se v Brně a v Praze složeným večerem se třemi choreografiemi s názvem Můj Bach.
Nikola Márová - Čajkovského Pas de deux
Foto. Diana Zehetner