citát: "Balet je pro mě vším."

Premiéra baletu La Sylphide/Napoli se blíží

22. února 2008 v 14:52 | lt |  Postřehy
Přípravy baletu La Sylphide/Napoli vrcholí. První a druhá premiéra nového romantického baletu se uskuteční v Národním divadle v Praze 21. a 22. února.
Inscenace je spojením dějového baletu La Sylphide a třetího jednání baletu Napoli. Bournonvillova choreografie La Sylphide měla premiéru roku 1836 v Královském dánském baletu. Geniálně pojatý příběh o lásce víly Sylfidy ke skotskému mladíkovi Jamesovi slavil v Kodani velký úspěch. Přestože jde o typické dílo romantického období, zásluhou stále závažného tématu, kterým je nemožnost volby v životě, má nadčasovou přitažlivost. Národní divadlo bude mít tento balet na repertoáru podruhé ve své historii. V roce 1987 byl v Praze nastudován pod vedením pařížského choreografa Lacotta, který ho vytvořil pro Pařížskou operu. Národní divadlo ho nyní uvede v originální verzi Bournonvilla stejně jako třetí dějství Napoli v druhé části večera. Napoli je Bournonvillův nejznámější balet, který je kombinací klasického a italského lidového tance.
Diváci budou mít možnost poznat jedinečnou dánskou taneční techniku, která je nová také pro tanečníky. "Tato technika je od základů jiná než ruská taneční škola, na kterou jsme zvyklí. Dánská je velmi náročná především svou skokovou technikou. Jsme ale rádi, že si ji můžeme vyzkoušet," uvedla Nikola Márová. Inscenaci se souborem studuje umělecký šéf Královského dánského baletu se svými asistenty. Frank Andersen podotýká: "Pracovat s tímto souborem je pro mne potěšením. Mohu říct, že přístup tanečníků k učení se novému stylu i novým baletům, mi působí nesmírnou radost."
Roli vzdušné víly ztvární Nikola Márová, Adéla Pollertová, Ivanna Illyenko a Marta Drastíková. Roli Jamese zatančí Alexandre Katsapov, Richard Kročil, Michal Štípa a Matěj Urban.. Jako čarodějnice Madge, která zaviní smrt Sylfidy, se představí Michaela Černá, Nelly Danko a Igor Žukov, asistenti choreografie tohoto baletu.
Pozornost na zkouškách je věnována především prvním dvěma obsazením Nikole Márové a Richardu Kročilovi, Adéle Pollertové a Alexandru Katsapovi. Nový balet se studuje na sále šest dní v týdnu, osm hodin denně. Pokud se v jednom sále zkouší La Sylphide, v druhém tanečníci pilně nacvičují Napoli. Podívejme se na jednu takovou zkoušku, která proběhla minulý týden.
V sále Jiřího Kyliána zkouší Nikola Márová s Richardem Kročilem. Protože je choreograf Frank Andersen zrovna na dva dny doma v Dánsku, nacvičuje s nimi asistentka choreografie Marie Hybešová, zkouška má uvolněnější atmosféru. Na sále předvádí Nikola Márová s Richardem Kročilem rozverný duet ze začátku druhého jednání. Sylfida v něm naláká Jamese do lesa a ukazuje mu svůj domov. U obou sólistů můžeme vidět technicky přesně zatančené variace a lehké skoky. Marie Hybešová vždy komentuje odtančenou scénu, občas poopraví některé gesto či taneční prvek. Přestože by to nikdo na výkonu Nikoly Márové nepoznal, pro zablokování páteře musí zkouška pro Nikolu předčasně skončit (druhý den již opět trénuje).
V druhém sále mezitím probíhá zkouška pas de six a tarantely z Napoli. Jednotlivé variace tančí sólisté spolu se sborem. Asistentka choreografie Eva Kloborg z Dánského královského baletu tanečníky bedlivě pozoruje. Každou chvíli tanec zastavuje, tanečníkům spolu s Igorem Žukovem předvádí krokové variace, jak by měly správně vypadat. Zkouší se pak znovu a znovu, než začne pauza na oběd.
Po týdnu nácviku je příprava nového baletu už o mnoho dál. Zkoušky se už příliš nezastavují, pilují se detaily, především herecké ztvárnění se stále zdokonaluje. Na jevišti divadla se již zkouší s orchestrem a také v kostýmech. "Jevištní zkoušky se od těch na sále velmi liší. Kulisy hodně zmenší jeviště, proto je třeba všechno nacvičit, kolik kroků mohu udělat, aby mi to vyšlo. Když už je scéna nasvícená a máme na sobě kostýmy, je to úplně jiný pocit. Také prostorová orientace je jiná," podotýká Nikola Márová.
Obě první obsazení jsou dobře ztančená. Zatímco Alexandre Katsapov s Adélou Pollertovou jsou tanečními partnery už dlouho, Nikola Márová a Richard Kročil, nový sólista baletu ND Praha, se spolu setkávají poprvé. Nový sólista souboru dodává. " Na spolupráci s Nikolou jsme se velmi těšil, ale nejsme partneři v páru, protože v tomto baletu každý tančí sám, jedná se především o oční kontakt a pantomimu. S Nikolou jsme si stylově a postavou podobní, myslím si proto, že nám to spolu půjde dobře. Na premiéru se moc těším a zároveň jsem trochu nervózní, protože je to moje první oficiální premiéra v Národním divadle v Praze."
Již za několik dní budou mít diváci příležitost vidět po několika letech velký klasický balet s nadčasovým příběhem, s ojedinělou taneční technikou a s vynikajícím hlavním obsazením.
Nikola Márová a Richard Kročil
Foto: web
Richard Kročil
Foto: web
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 andrejka andrejka | 23. února 2008 v 21:17 | Reagovat

byla sem na sylphide a je to fakt moooc pekny

2 Medora Medora | 27. února 2008 v 10:53 | Reagovat

Taky jsem na ní byla, viděla jsem obě dvě obasazení a každé je jiné, ale obě se mi moc líbila.

3 katerina gyerajova katerina gyerajova | E-mail | 1. března 2008 v 22:58 | Reagovat

Ve vší úctě,viděla jsem balet La Sylphida a bylo to krásné.Jen jednu chybu to mělo.Jamese netalčil Michal Štípa.

4 jajaja jajaja | 12. října 2008 v 21:28 | Reagovat

byla jsem trikrat na sylphide a videla sem yllienky...newim jak se to pise a jeste pollertovou a marovou...nejvic se mi libila marova...jo a taky tam tanci moji spoluzaci

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama