citát: "Balet je pro mě vším."

Dánský balet La Sylphide / Napoli v Národním divadle - recenze

3. března 2008 v 12:49 | lt |  Balet
V Národním divadle v Praze proběhly 21. a 22. února premiéry nového baletu La Sylphide / Napoli. Romantický balet La Sylphide a třetí jednání baletu Napoli od slavného dánského choreografa Augusta Bournonvilla slavil u diváků velký úspěch.
Bournonvillova choreografie La Sylphide měla premiéru v Královském dánském baletu roku 1836. Příběh o lásce víly Sylfidy ke skotskému mladíkovi Jamesovi slavil v Kodani velký úspěch. August Bournonville (1805 - 1879) vytvořil vlastní verzi romantismu s ojedinělou baletní technikou. Od roku 1830 do roku 1877 tančil jako první sólista v Královském dánském baletu, kde působil také jako choreograf a baletní mistr. Celkem vytvořil přes 50 baletů a ve většině sám tančil, proto jsou v nich kladeny velmi vysoké nároky na tanečníky.
Inscenaci s pražským souborem nastudoval šéf Královského dánského baletu Frank Andersen se svými asistenty. Přestože se v Národním divadle v Praze uvádí původní verze, balet nepůsobí zastarale, ale jako živý obraz z první poloviny 19. století. Choreografie je založena na původních krocích, na alegrových vazbách a důležitá je pantomima, které se zhostil soubor baletu Národního divadla zcela přesvědčivě. V prvním obsazení se v hlavních rolích představila Nikola Márová a Richard Kročil. Její víla se opravdu vznášela, působila roztomile a nepolapitelně. Skoky měla lehce provedené a krokové variace brilantně zatančené. Richard Kročil, nový sólista ND, exceloval především po herecké stránce. Jeho James měl v sobě vášeň i hravost, při umírání Sylfidy měl v očích nefalšovaný vztek na čarodějnici Madge a zároveň upřímný smutek nad ztrátou milované. Také druhé obsazení v podání Adély Pollertové a Alexandre Katsapova přineslo skvělý umělecký zážitek. Alexandre Katsapov tančil obtížnou bournonvillskou techniku s naprostou dokonalostí. Víla Adély Pollertové byla jiná než Nikoly Márové, něžná a křehká. V závěrečné scéně předvedla bravurní herecký výkon a spolu s partnerem naplno prožili tragédii svých hrdinů. Také dalších hlavních rolí se zhostili Ivanna Illyenko (Effy), Petr Strnad, Jiří Waňka (Gurn) či Nelly Danko, Michaela Černá (čarodějnice Madge) s hereckou přirozeností a technickou jistotou. Madge v podání Nelly Danko byla tak zlověstná a autentická, že při jejich výstupech šel mráz po zádech. Atmosféru na jevišti skvěle doplnily pohádkové kulisy, které působí velice prostorově a opravdově. Jejich autorem stejně jako krásných dobových kostýmů je Mikael Melbye. Orchestr pod vedením Sergeje Poluektova hrál Loevenskjoldovu hudbu citlivě a přesně. Doprovod byl chvílemi veselý a hravý, pak zase tklivý a smutný, podle nálady jednotlivých scén.
Po La Sylphide následovala italská slavnost přímořského městečka. Třetí dějství Napoli představuje ukázku klasického a italského lidového tance plného radosti a optimismu. Sólisté a členové souboru zde s plným nasazením tančili jednotlivé variace. Vynikající výkony podali především Alexandre Katsapov, Matěj Urban, Mattia Mantellato, Zuzana Susová, Marta Drastíková a Michal Štípa. Napoli mělo spád, národní italské tance jsou barvitě a hravě zpracovány.
Jediné, co lze Napoli vytknout je změlčení předešlé tragédie La Sylphide přílišným rozveselením diváka. Přesto La Sylphide přináší poselství. Ukazuje nemožnost člověka volby v životě a skutečnost, že i ryzí láska může skončit nešťastně přes veškerou snahu. La Sylphide / Napoli je zdařilou a zajímavě zpracovanou inscenací. Po dlouhé době má balet ND ve svém repertoáru nový klasický balet, který je velice výpravný, má pohádkovou scénu a účinkují v něm vynikající sólisté.

Adéla Polertová a Alexandre Katsapov
Nelly Danko a Alexandere Katsapov
Nikola Márová a Richard Kročil