citát: "Balet je pro mě vším."

Přípravy Causa Carmen vrcholí

26. června 2008 v 10:01 | lt |  Balet
Očekávaná baletní novinka této sezóny Causa Carmen bude mít premiéry 14. a 15. června v Národním divadle v Praze. Představení se skládá ze dvou jednoaktových baletů Santa Says Cut It! a Carmen od současných světových tvůrců.
Jedním z nich je proslulý švédský choreograf, tanečník a režisér Mats Ek, s jehož tvorbou se setká české publikum poprvé. Legendární choreograf proslul svým novátorským pohledem na pohybové vyjádření. S jeho jménem jsou spojena nápaditá díla s vlastními librety nebo nové interpretace klasických příběhů. Národní divadlo si z bohatého výčtu jeho baletů vybralo Carmen, která měla premiéru v roce 1992 v jeho tehdejším domovském souboru Cullberg Ballet.
Jako hudební doprovod Carmen zvolil autor choreografie Ščedrinovu verzi Bizeta, výpravu navrhla Marie-Luise Ekman. Slavný "mériméeovsko-bizetovský" příběh lásky a smrti dostává v Ekově pojetí zcela ojedinělou podobu. Mats Ek vypráví svůj příběh pomocí symbolů, emočně vypjatých situací a metafor. Také choreografický jazyk je velmi specifický a pro soubor baletu něco zcela nového. "Je dost obtížný, ale jiného druhu než v klasice. Nejde o to otočit hodně piruet nebo vyskočit co nejvýš, je to úplně jiná kvalita pohybu. Mats Ek chce vše provést do maxima. Člověk si myslí, že už to víc nejde, ale on ho přesvědčí, že může zajít ještě dál," říká primabalerína Nikola Márová, představitelka role "M". První sólista baletu Alexandre Katsapov, představitel dona Josého, doplňuje: "Je to nezvyklý styl. Jsou tam třeba takové pohyby, které na sebe příliš nenavazují, a proto člověk musí choreografii vstřebat do sebe, aby plynula."
Nový balet je už v poslední fázi příprav. Zkouší se nejen v sálech Svaté Anny, ale také v kostýmech na jevišti Národního divadla. Nyní se zkoušek účastní sám Mats Ek a se svými asistenty pomáhá představitelům hlavních rolí dovést interpretaci k dokonalosti. Spolupráci s ním si tanečníci pochvalují. "Práce s Matsem Ekem je úžasná, protože umí přesně říct, co chce a dokáže to z tanečníka dostat, proto mě zkoušení baví," uvedla Sylva Nečasová, představitelka Carmen. Mats Ek chodí s tanečníky dokonce i na tréninky a předvádí jim pohybově a výrazově, co od nich očekává. "Ukáže mi například, jak mám vyběhnout a spadnout na zem. Je neuvěřitelné, jakou má na svůj věk vitalitu," vypráví Alexandre Katsapov.
V hlavních rolích se představí Sylva Nečasová a Edita Raušerová jako Carmen, dona Josého ztvární Alexandre Katsapov a Matěj Urban. Postavu "M", jež představuje jednak La Mére - Matku, La Mort - Smrt a zároveň Michaelu zatančí Zuzana Susová a Nikola Márová, do role Escamillia byl obsazen Richard Kročil a Michal Štípa. Roli manžela Carmen ztvární Tomáš Rychetský a Petr Zuska, velitele čety Tomáš Kopecký a Jiří Urban.
Carmen je náročný balet pro všechny jeho interprety, ale zároveň je pro ně velkou výzvou, kterou zúročí na premiéře. "Na premiéru se moc těším, ale nervozita je při ní vždycky, jsem maximálně soustředěný na svou roli, o to je však premiérové představení lepší," svěřil se Alexandre Katsapov.
Další částí večera, v pořadí však první, bude dílo tvůrčího dua Uri Ivgiho z Izraele a Johana Grebena z Holandska. Choreografie Santa Says Cut It! byla vytvořena speciálně pro balet Národního divadla a bude uvedena ve světové premiéře. Hudbu k ní na míru složila čtyřčlenná skupina hudebníků z Nizozemska s názvem Percossa. Santa Says Cut It! je na rozdíl od dějové Carmen dílo abstraktní a ryze autorské. Provokativní název lze přeložit jako Santa říká: Prolom to! Podle slov tvůrců je choreografie o lidském boji za vlastní individualitu: "Věříme, že tato touha je ve výsledku stejně silnější než nebezpečí, která mohou člověka ohrozit. Je jedno, zda se to podaří, snaha sama o sobě je důležitá."
V originální choreografii tančí celkem šestnáct tanečníků. Uvidíme v ní například Viktora Konvalinku, Zuzanu Šimákovou, Jiřího Strnada, Kláru Jelínkovou a další. Nedá se říci, že některé role jsou sólové a jiné sborové, každý má svou důležitou úlohu. Sólista baletu Viktor Konvalinka doplňuje: "Tanečníci mají v Santovi duety a já jedno sólo. Moje role nemá jméno, ale jsem vůdcem ostatních a odlišuji se od "černých" křiklavě červeným kostýmem."
Zkoušky probíhají pod vedením jejich tvůrců a pro tanečníky jsou náročné především na fyzickou kondici. "Jede se vždycky bez zastavení celou půlhodinu, kterou choreografie trvá. Styl je hodně zemitý, pořád se ohýbáme, takže je to hlavně záběr na nohy. Nejsme zvyklí být stále v nejhlubší pozici."
Přesto, že se obě díla jeví na první pohled odlišná, měla by se na určitém tematickém poli setkat. Motiv Carmen je spojujícím elementem obou představení. Již za několik dní se mohou diváci těšit na efektní baletní podívanou Causa Carmen a především na kvalitní moderní tanec.
Foto: Hana Smejkalová
Foto: Roman Sejkot
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Phoebe Phoebe | 18. listopadu 2008 v 17:47 | Reagovat

Viděla jsem Causu Carmen a opravdu to stojí za to.. Byla to nádhera.. Všichni podali skvělé výkony

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama