citát: "Balet je pro mě vším."

Vášeň Causy Carmen pohltila Národní divadlo

26. června 2008 v 10:31 | lt
Premiéry nového baletu Causa Carmen se uskutečnily 14. a 15. června v Národním divadle v Praze. Představení nabídlo dílo Santa Says Cut It! dvojice choreografů Uri Ivgiho a Johana Grebena a v druhé části večera světoznámý balet Carmen Matse Eka.
Choreografii Santa Says Cut It! vytvořili Uri Ivgi a Johan Greben speciálně pro pražský soubor, která měla v Národním divadle světovou premiéru. Autoři ztělesňují novou nastupující choreografickou generaci. Pro jejich díla uváděná soubory po celém světě je charakteristická zejména multikulturalita.
Santa Says Cut It! je předehrou Carmen a zároveň její protihrou. Hned, jak zazní perkusní hudba, rozehrají tanečníci dokonalou souhru těl a začnou evokovat divákovu představivost. Nejdříve vystupují jako celek, jejichž vůdcem je "červený" v podání Viktora Konvalinky, který kontrastuje s ostatními tanečníky v černých kostýmech. Viktor Konvalinka nevyniká jen červeným kostýmem, ale především svým výkonem. Jeho tanec se vyznačuje dynamičností, impulzivitou a dokonalou koordinací těla. Také sbor tanečníků vystupuje celistvě v synchronní pohybové souhře. V duetech se z nich pak stávají individuality, jejich těla vzájemně souzní spolu s údernou hudbou založenou na rytmech a bicích nástrojích. Zvláště duety Zuzany Šimákové a Viktora Konvalinky, Pavly Hrubešové a Tomáše Červinky jsou až zneklidňující a vyzařují obrovskou energii. Z duetu Kláry Jelínkové a Jiřího Urbana navíc čiší sexuální náboj. Všichni tanečníci svými těly vyjadřují asociace prostupující celou choreografii - svobodu, individualitu, uniformitu, sexualitu a únik. Scénu dotváří a mění nasvícení jeviště, ostré bílé a červené světlo, či jsou osvětleni pouze účinkující. Do strmé stěny na konci představení zapichují tanečníci dýky, přelézají ji a osvobozují tak sebe sama ze spárů systému. Název díla, který lze volně přeložit jako Santa říká: Prolom to! byl tedy naplněn.
V druhé části večera se divákům představil balet Carmen, který vytvořil Mats Ek v roce 1992 pro svůj tehdejší soubor Cullberg Ballet ve Švédsku. Jako hudbu zvolil autor Ščedrinovu verzi Bizeta, výpravu navrhla Marie - Luise Ekman. Mats Ek patří mezi významné choreografické osobnosti již od konce sedmdesátých let 20. století. Jeho dílo se vyznačuje objevným přístupem ke klasickým dílům a uměním vyprávět příběh.
Taneční provedení Carmen se naposledy objevilo v Národním divadle v roce 1997 v choreografii Alexandera Schneidera-Rossmyho. Autor se snažil přiblížit více k původnímu románu, do děje například vrátil stejně jako Mats Ek často opomíjenou, ale důležitou postavu manžela Carmen. Za mimořádné ztvárnění hlavních tanečních partů z baletu Carmen obdrželi Tereza Podařilová a Petr Zuska za rok 1997 Thálii.
V příběhu tragické lásky v Ekově pojetí dominuje černobílý design - bílé kulisy s černými puntíky nebo černé kulisy s bílými puntíky, v nichž výtvarně vynikají barevné kostýmy postav. Děj Carmen otevírá i uzavírá poprava dona Josého, celý příběh se pak odehrává retrospektivně. Mats Ek nekopíruje děj Bizetovy opery ani Mériméeho románu, ale používá jejich důležité kontury nesoucí děj. Jeho choreografický jazyk je velmi specifický, vyjádřen pomocí symbolů, zkratek a bizarních momentů. Jednotlivé postavy vyjadřují své niterné prožitky a pohnutky pomocí nejmenších gest až po pohyby celého těla. Carmen je v Ekově podání krásná žena s mužskou a svobodomyslnou duší. S doutníkem v ústech a vyzývavými gesty působí až vulgárně. V podání Sylvy Nečasové je Carmen vášnivá, smyslná, nezávislá cikánka, která okouzlí každého muže. Její taneční provedení je stejně ostré jako jemné, vyniká plynulostí, úžasnou ladností a lehkými skoky. Carmen Edity Raušerové je zcela jiná. Její Carmen je chladná, bezcitná, nespoutaná prostopášnice, která se v jemnosti Sylvy Nečasové vytrácí. Po technické stránce není její výkon ale tak ucelený.
Baskického četníka Josého ztvárnil Alexandre Katsapov a Matěj Urban. Přestože pohyby a gesta byly Matsem Ekem přesně dány, pojetí obou interpretů je velmi odlišné. Alexandre Katsapov, zpočátku plachý muž, se mění v zoufale zamilovaného a žárlivého muže, kterému nezbývá než svou lásku Carmen zabít. Josého tančil s naprostou bravurou, v duetech byl sehraný se svou partnerkou Sylvou Nečasovou a v milostném výstupu jejich těla splývala v neobvyklých pozicích. Výkon Matěje Urbana byl po technické stránce přesvědčivý, ale výrazem připomínal spíše nevyzrálého Romea než vášnivou láskou sžíraného Josého.
Další důležitou postavou je mnohoznačná role "M", která je věrnou snoubenkou Michaelou, zároveň La Mére - Matkou, od které se nemůže José stále odpoutat, a La Mort - Smrtí. "M", kterou ztvárnila Zuzana Susová a Nikola Márová, posouvá vpřed veškeré dění. Obě představitelky podaly vynikající výkon. Jejich těla jsou vláčná a gesta rukou vyjadřují osudovost jednotlivých situací. "M" je v jejich podání ochranitelkou Josého a zároveň s chladným a tragickým výrazem předznamenává smrt a každou klíčivou situaci. Nejen José, ale i Carmen má svého ochránce v podobě svého manžela - Cikána. Manžel je Carmen zcela oddán, ale zároveň je žárlivý ke všem jejím milencům. V prvním obsazení ho tančí Tomáš Rychetský, jehož projev je odpovídající roli. Petr Zuska v této roli vyniká vášnivostí a přirozeným hereckým projevem, naplno prožívá tragickou smrt své Carmen.
Zcela odlišným mužským typem je oslnivý toreador Escamillio, kterého také smyslná Carmen svádí. Escamillio je na obdiv žen zvyklý a Carmen je pro něj jen další sexuální povyražení. Richard Kročil a Michal Štípa ztvárnili roli toreadora s technickou dokonalostí a vytříbeností - s vysokými skoky a rychlými piruetami. Toreador Richarda Kročila je pyšný, vášnivý, nadřazený a lehce ironický. Role jakoby mu byla ušitá na míru. Také sborové výkony tanečníků stojí za povšimnutí. Dámy v lesklých šatech bohatě zdobených kanýry působí vesele a hravě. Mužská část souboru oděná v šedých nevýrazných uniformách ovládá svá těla s přesností a po jevišti se pohybují hladce a neslyšně.
Nejen skvělá choreografie Matse Eka, ale i Johana Grebena a Uri Ivgiho, rovněž strhující hudba a jedinečná interpretace tanečníků zanechává v divákovi z Carmen a Santa Says Cut It! nezapomenutelný a hluboký zážitek. Causa Carmen se stala nádherným zakončením této baletní sezóny v Národním divadle.
Foto: Roman Sejkot
Foto: Roman Sejkot
Foto: Roman Sejkot
Foto: Pavel Hejný
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama