citát: "Balet je pro mě vším."

Labutí jezero na scéně Národního divadla v nové choreografii

26. února 2009 v 19:47 | lt |  Balet
Labutí jezero opět vplulo na jeviště Národního divadla v Praze 12. a 13.února, kdy se uskutečnily jeho premiéry. Nejznámější postromantický balet byl poprvé uveden roku 1877 v Moskvě v choreografii Čecha Václava Reisingera. Proslulost si získal až díky nejslavnější verzi Mariuse Petipy a Lva Ivanova z roku 1895. Z ní také čerpá nová verze Labutího jezera, kterou s baletním souborem Národního divadla nastudoval choreograf a režisér Kenneth Greve.
Foto: Hana Smejkalová
Choreograf se snažil příběh posunout do logičtější a srozumitelnější podoby, ale ne vždy se mu to povedlo. Balet začíná prologem, kdy mladému princi a jeho příteli Bennovi vypráví chůva pohádku o zakletém jezeře a o dívce Odettě, kterou čaroděj začaroval do labutě. Vyprávěný příběh se odehrává v pozadí jeviště. Prolog působí nadbytečně, není třeba vysvětlovat hloubku přátelství mezi princem Siegfriedem a Bennem, která z děje postupně vyplyne. Kenneth Greve se snažil přiblížit původní literární předloze a psychologii postav. Benno má v jeho pojetí velkou úlohu, objevuje se v každém obraze, ale někdy působí jako páté kolo u vozu, což ještě umocňuje nevšímavost prince. Zvýrazněna je také postava ministra von Rothbarta, který je nejen čarodějem, ale zároveň nápadníkem královny. Tato role obsahuje náročné technické party a široký výrazový rejstřík, a to ji činí velmi přitažlivou. Ke šťastným zásahům do libreta patří "polidštění" lásky prince k Odettě. Na začátku druhého jednání se Siegfried nezamiluje do labutě, jak jsme zvyklí, ale do dívky, která ho zachraňuje z jezera. Další inovace příběhu je na konci druhého jednání, kdy Rothbart proměňuje Benna v černou labuť. Přivede Odilii na zásnubní hostinu, aby okouzlila prince a zapomněl tak na Odettu. Nejdramatičtější zápletky nastávají ve čtvrtém jednání, které je plné zvratů a divák neví, co má sledovat dřív. Princ v lese nalézá u jezera Odettu a prosí ji o odpuštění. Přichází ale Rothbart a labutě se zmocňuje. Benno běží princi na pomoc a samostřílem čaroděje smrtelně zraní. Podivuhodné je, jak postřelený Rothbart zvládá bravurně obtížné variace, zvedačky Odetty a ještě dokáže škrtit prince. Nakonec s sebou strhává Odettu do jezera a za nimi se vrhá Benno. Siegfried se probírá, hledá v jezeře Odettu a nakonec ji vynáší v podobě dívky na břeh. Dobro tedy zvítězilo nad zlem a divák si může oddechnout.
Foto: Hana Smejkalová
Choreografie Kennetha Greveho je založena na klasické baletní technice, ale objevují se v ní také neoklasické prvky. Po prvním jednání je vložen jeden moderní výstup, duet prince s Odettou v lidské podobě, který do klasického rámce baletu příliš nezapadá.
Autorova choreografická koncepce klade na baletní soubor nemalé nároky, a to jak na hlavní interprety, tak na sbor. Hned v prvním jednání na plese dokazuje osm párů tanečníků ve sborovém tanci svou technickou zdatnost. Pas de trois tančili Jiří Waňka s Michaelou Wenzelovou a Jade Clayton. Zatímco dívky působily lehkým a radostným dojmem, Jiří Waňka po technické stránce neobstál. Působil velice nejistě a otočky ukončoval zakolísáním. Sbor labutí v druhém a čtvrtém jednání byl živým organismem. Baletky nepostávaly po stranách jeviště jako v minulých verzích, ale tvořily neustále nové formace, byly příjemně roztančené a i přes velkou náročnost sehrané. Charakterní tance byly v podání pražského souboru osvěžujícím elementem. Neobvyklým způsobem se jako španělská princezna v klasické baleríně prezentovala Adéla Pollertová. Zapůsobila dokonalou technikou s rozverným až provokativním výrazem. Maďarská nevěsta Klára Jelínková spolu s Viktorem Konvalinkou předvedli typický národní tanec s jistotou. Nejzajímavěji byl pojatý ruský tanec, ve kterém kombinovala Michaela Wenzelová orientální tanec s klasickou baletní technikou a čtyři tanečníci ji doplňovali kozáčkem a různými i akrobatickými prvky.
Foto: Hana Smejkalová
V titulní roli se představila Nikola Márová. Její ztvárnění Odetty/Odilie bylo po technické stránce excelentní a precizní. Odetta Nikoly Márové byla něžná a křehká a její port de bras vyvolávalo dojem opravdových labutích křídel. Ve třetím jednání se změnila v proradnou a vyzývavou Odilii, která sváděla prince a přitom byla v neustálém kontaktu s von Rothbartem. Náročné duety a sóla zvládala s bravurou a svými rychlými fuettées zcela uchvátila publikum. Michal Štípa ji doprovázel s elegancí a s naprostou jistotou. Svou urostlou postavou a vizáží prince je ideálním představitelem této role. Z jeho výkonu sálala energie a noblesa. Rothbart v podání Richarda Kročila byl vášnivý a démonický zloduch, z kterého šel až strach. Brilantně zatančené variace a vysoké skoky zakončoval ostrými pózami.
Scénografie měla kombinovat romantické prvky s moderním designem. Spíše než pohádková je scéna pochmurná a strohá. Černé nebo černozlaté vyřezávané kulisy ohraničují prostor po stranách jeviště, atmosféru dotváří měnící se osvětlení a zadní projekce. Velice neotřelé je pojetí jezera. Jeho efekt vytváří vodopád kouře valící se z pozadí jeviště, z kterého pak vystupují labutě. Baleríny labutí jsou vodorovné a celé pošité bílým peřím, korzety saténové s třpytivými kamínky. Odetta se odlišuje od labutí pouze "paví" korunkou. Zajímavé jsou i kostýmy von Rothbarta, zvláště plášť podšitý černým peřím, který měl na sobě v druhém a čtvrtém jednání.
Národní divadlo si předsevzalo přivést na jeviště nové Labutí jezero, které bude původní a zároveň svěží a inovativní, a to se podařilo. Zajímavá a nápaditá choreografie a především naprosto vynikající výkony hlavních interpretů dělají z nového nastudování Labutího jezera poutavé baletní představení, které přiláká jak konzervativního, tak moderního diváka.

Foto: Hana Smejkalová
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 hxpxipjqbad hxpxipjqbad | E-mail | Web | 22. dubna 2009 v 23:21 | Reagovat

MghlEZ  <a href="http://dczieacqfoxs.com/">dczieacqfoxs</a>, [url=http://uswztihqqutb.com/]uswztihqqutb[/url], [link=http://imalwgzcgwvw.com/]imalwgzcgwvw[/link], http://jizvuqjltfyw.com/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama