citát: "Balet je pro mě vším."

Červenec 2009

Úspěch mladých tanečníků na mezinárodní soutěži ve Finsku

9. července 2009 v 11:51 | lt |  Balet
Tanečníci baletu Národního divadla v Praze Magdalena Matějková a Mattia Mantellato se začátkem června zúčastnili prestižní soutěže Helsinki International Ballet Competiton, která probíhala ve dnech 2. až 11. června 2009 ve Finské národní opeře v Helsinkách.
Soutěž Helsinki International Ballet Competiton, která letos slavila 25. výročí svého vzniku, se konala pod záštitou Mezinárodního divadelního institutu ITI. Předsedou poroty byl Kenneth Greve, ředitel Finského národního baletu. Soutěže se zúčastnilo 70 tanečníků z celého světa ve věku od 15 do 25 let. Magda Matějková byla velmi úspěšná a umístila se na třetím místě, Mattia Mantellato postoupil do semifinále.
Nápad připravit na soutěž tyto dva mladé tanečníky dostal Alexandre Katsapov, první sólista baletu ND. Byl přesvědčený, že jsou oba velmi talentovaní a měli by ukázat svůj potenciál světu. Na soutěž se intenzivně připravovali půl roku pod jeho vedením ve svém volnu. Zdálo se, že je to dost času, ale protože do tréninků vstupovaly zájezdy a představení, uteklo šest měsíců jako voda. "Bylo výborné, že nás Národní divadlo podporovalo. Šéf baletu Petr Zuska nás neobsadil do nového baletu Extrém, abychom mohli nacvičovat. Také nám pomáhali baletní mistři a zajímali se o nás," podotkla Magda. Repertoár na soutěž vybíral Saša Katsapov. Protože soutěž měla více kol, bylo potřeba nazkoušet dvě klasické pas de deux a dva moderní duety. "Spousta prvků byla pro Magdu a Mattia nová, hlavně partneřina byla náročná. Nakonec jsem vybral z klasiky Harlekinádu od Petipy, kterou jsem oproti původní verzi velmi ztížil. Jako druhou jsem zvolil Slavnost květin v Genzánu od Bornounvilla. Další choreografii Los Sueňos vytvořila pro tanečníky na míru mladá choreografka Hana Turečková a pak jsme ještě nastudovali část duetu Les bras de mer od Petra Zusky," řekl Saša Katsapov.
Na soutěž odjela Magda s Mattiem už 31. května, let do Helsinek proběhl bez problémů, včetně proclení rekvizit, stolu a židle, které nebyly pro přepravu vůbec lehké. Organizátoři připravili tanečníkům skvělé podmínky, bydleli v komfortním hotelu hned naproti Finské národní opeře, kde soutěž probíhala. V Opeře byl také baletní sál, kde se zkoušelo. "Tréninky stály zato, měly úplně jiný styl než na jaký jsme zvyklí," vyprávěla Magda, "Trénovala nás primabalerína Královského dánského baletu Petrusjka Broholm a baletní mistr Národního finského baletu Jarmo Rastas."
Tanečníci poznali nejen odlišný přístup k práci, ale také rozmanité kultury. Soutěžního klání se zúčastnilo 70 mladých umělců z celého světa, proto konkurence byla velká. "Úroveň kluků i holek byla vysoká, zvláště kluci byli výborní. Tanečníci byli hodně rozdílní, někteří kamarádští a brali soutěž jako zkušenost a zábavu. Byli tam ale soutěžící, kterým šlo jen o to se prosadit a vidět svůj výkon. Tento postoj zastávali Rusové, Číňané byli navíc chladní a Američané byli oproti tomu velmi přátelští," popsala atmosféru Magda.
V prvním kole naši tanečníci vystoupili s klasickou Harlekinádou, do semifinále postoupili oba a tančili v něm moderní číslo Los Sueňos. Magda svým výkonem na porotu velmi zapůsobila a postoupila do finále. "Měla jsem v třetím kole hrozné nervy, jestli se všechno podaří. Tančili jsme s Mattiem Les bras de mer a Slavnost květin v Genzánu, naštěstí vše dopadlo výborně. Porota pak vybrala pro gala představení moderní choreografii Los Sueňos, která jí připadala nejvýraznější. Byla to nejsoučasnější choreografie, která na soutěži byla, jako jediní jsme tančili bosi," svěřila se Magda.
Na galavečeru se nejen tančilo, ale především byli vyhlášeni vítězové soutěže. První místo v ženské kategorii získala Haijing Yao a druhou cenu Hong Yu Guo, obě reprezentantky Číny, třetí místo obdržela Magda Matějková a s ním i finanční odměnu 3500 eur. Úspěch měla nejen Magda, ale také choreografie Hany Turečkové, Los Sueňos. "Oslovil nás jeden choreograf z American Ballet Theatre II, souboru mladých choreografů a tanečníků z New Yorku. Vzkázal, aby mu Hana Turečková zaslala některé ze svých choreografií. Rád by ji pozval do New Yorku, kde bude uspořádán večer mladých choreografů a tam by Hanka mohla ukázat některá svá díla," vysvětlila Magda.
Po závěrečném ceremoniálu se konal slavnostní raut, kde se už Magda mohla v klidu radovat ze svého vítězství a druhý den hurá domů! A co si talentovaná tanečnice o své účasti na soutěži myslí? "Jsem ráda, že jsem byla v Helsinkách, byla to zajímavá zkušenost. Soutěž byla pro mě obrovská motivace, snažili jsme se co nejlépe reprezentovat Národní divadlo. Pokud bude možnost, ráda se podobné soutěže zúčastním a určitě s Mattiem!"

foto: Stanislav Belyaevsky
zdroj : www.bavte.se

Balet Romeo a Julie uchvátil polské publikum

9. července 2009 v 11:46 | lt |  Balet
Balet Národního divadla hostoval ve dnech 14. a 15. května na jubilejním 20. ročníku prestižního tanečního festivalu v Polsku. Festival Baletní setkání v Lodži, který probíhal od 6. května do 2. června, představil divákům světoznámé tanečníky a soubory, jako je např. Mikhail Baryshnikov a Ana Laguna, Wayne McGregor, Nederlands Dans Theater II, Kibbutz Dance Company a balet Teatr Wielki.
Soubor baletu ND vystoupil v Teatr Wielki s baletem Romeo a Julie v choreografii Youri Vámose. Titulní role ztvárnili sólisté Adéla Pollertová a Michal Štípa. Divadlo mělo pro tanečníky příjemně velkou scénu, hlediště s kapacitou pro 1300 diváků bylo zcela vyprodané. Aby nebylo všechno tak dokonalé, povrch jeviště byl příliš hladký. "Baletizol byl tenký a kluzký, což bylo zvlášť pro dívky, které tančí na špičkách, velmi náročné. Trochu jsem se obávala, abych nespadla a nenatáhla se jak široká, tak dlouhá, ale naštěstí vše dopadlo výborně," podotkla Adéla Pollertová.
Obě představení slavila u diváků velký úspěch, i ředitel festivalu byl pražským baletem nadšen. Uvedl, že to byl nejlepší soubor, jaký zatím na festivalu viděl. Naši účinkující však byli zaskočeni aplausy publika, které zaznívaly na neobvyklých místech. "Diváci tleskali i po jiných výstupech než jsme zvyklí, např. při umírání Merkuccia nebo Romea, což bylo velmi zvláštní. Potěšilo nás, že jsme při děkovačce dostali nádherné kytice," popsal atmosféru představení Michal Štípa.
Úspěšnému vystoupení předcházela
náročná cesta autobusem, která trvala jedenáct hodin. "Cesta byla únavná, protože jsme v Polsku nejeli po dálnici, ale projížděli jsme různými úzkými silnicemi. Všichni jsme měli dvousedadlo a promítali nám české filmy, takže nálada byla dobrá," vyprávěla Adéla Pollertová, "V Polsku nás pak čekalo krásné ubytování ve starobylém hotelu." Volného času tanečníci příliš neměli, protože ho většinou trávili v divadle zkouškami a hraním. "Bylo příjemné zkoušet v baletním sále obrovském jako v "Bolšáku", který byl přímo v divadle. Čas jsme měli jen po představení, kdy jsme se chodili najíst do některé z místních restaurací. V neděli dopoledne jsme se byli také podívat na hlavní třídě, kde se konala pouť s atrakcemi a trhy," řekl Michal Štípa.
Účinkování na festivalu v Polsku bylo posledním hostováním baletu Národního divadla v minulé sezóně, která byla nabitá zájezdy v zahraničí. Naši umělci se na nich setkali nejen s významnými tanečními osobnostmi, ale získali i cenné zkušenosti a nevšední zážitky.

Foto: Ivo Dankovič
Roman Sejkot
Diana Zehetner
Časopis ND

Úspěšná vystoupení i dramatické zážitky baletu Národního divadla v USA

9. července 2009 v 11:40 | lt |  Balet
Na přelomu dubna a května hostoval baletní soubor Národního divadla v Praze ve Spojených státech amerických. Ve dnech 25. a 26. dubna vystoupil ve Washingtonu s třemi moderními choreografiemi z dílny Jiřího Kyliána a Petra Zusky a o týden později se představil s pozměněným repertoárem v Norfolku.
Vystoupení na scéně washingtonské Sidney Harman Hall se uskutečnila v rámci akcí pořádaných Velvyslanectvím České republiky v USA pod názvem "CZ in DC", které jsou ukázkou toho nejlepšího z české kultury. Komponovaný večer složený z choreografií D.M.J. 1953 - 1977, Petite Mort a Sinfonietta měl u publika velký ohlas, přestože vystoupení předcházely různé peripetie. Jeviště Sidney Harman Hall bylo sice široké, ale velmi mělké, proto se musela na poslední chvíli choreografie měnit a scéna přestavovat na místě. Největší komplikace nastala již před odjezdem do USA. Hlavní protagonistka D.M.J. Nikola Márová se těsně před odletem zranila. "Stalo se mi to při projíždění zájezdového repertoáru. Zrovna jsme zkoušeli D.M.J., když se mi při takové "rockenrollové" zvedačce zalomila záda k tělu. Píchlo mi v nich a pak už jsem se nemohla hýbat," popsala nepříjemný zážitek Nikola. Přesto do Ameriky odjela a doufala, že bude moci vystoupit alespoň v Norfolku. Hlavní pár v D.M.J. proto ztvárnili Adéla Pollertová a Alexandre Katsapov. "Letěli jsme do Washingtonu s tím, že budeme s Adélou tančit téměř bez přípravy, navíc prostor jeviště nebyl ideální, ale naštěstí vše dopadlo výborně," doplnil Saša Katsapov.
V druhé polovině zájezdu čekala balet ND další vystoupení v Norfolku, ale už bez Adély Pollertové, která si jen narychlo odskočila do Washingtonu, protože se za několik dní na 1. máje vdávala a jak jinak než tam, kde je téměř jako doma, v Národním divadle - na balkóně pod trigami. Tanečníci měli mezitím ve Virginii napilno, zastupovali tam Českou republiku spolu s dalšími účinkujícími na týdenním vojenském festivalu Azalea, který při každém ročníku věnuje zvláštní pozornost jednomu z členských státu NATO, letos se této cti dostalo České republice. Balet Národního divadla na něm vystoupil celkem třikrát, ale s pozměněným programem, místo s D.M.J. se představil ve Virginia Opera s Mariiným snem, a to z technických důvodů, protože scéna byla ještě méně hluboká než ve Washingtonu. Tanečníci si pak užili své i s kluzkým baletizolem. Diváci byli nadšeni celým představením, ale nejvíce se jim líbila právě humorná choreografie Mariin sen, kde roli Marie tančila již zotavená Nikola Márová. "Publikum se celou dobu smálo a reagovalo na každou maličkost, ale když se na konci kluci svlékli donaha, diváci byli v šoku a nastalo hrobové ticho, protože Američané jsou trochu puritáni," popsala atmosféru Nikola. "Ale hned poté, jak se zavřela opona, propukl v hledišti obrovský aplaus, který ještě dlouho pokračoval s diváky vestoje," pokračoval Saša, " Taková odezva nás vždycky povzbudí a máme pak chuť do tančení."
Zážitky, které si tanečníci z Ameriky přivezli, byly většinou dramatické, těch poklidných bylo velice málo. Příjemně strávené dny zažili jen na výletech. "Ve Washingtonu to bylo zajímavé. Škoda, že jsme tam měli tak málo času. Prošli jsme ale celé centrum, viděli jsme Bílý dům, Lincolnův memorial, různé památníky a budovu Kapitolu. Volný den v Norfolku jsme strávili na Virginia Beach, kde jsme se mohli opalovat, protože bylo krásné počasí a vedro. Oceán byl ledový, přesto se někteří odvážlivci koupali," vyprávěl Saša. To bylo však z idylky v Norfolku všechno. Pražský soubor byl ubytován v hotelu v ulici, kde byl obchod se zbraněmi a rganizátoři tanečníkům doporučili, aby nevycházeli večer raději ven a zvláště se vyhnuli jedné nebezpečné uličce. "Přesto dva kluci ze souboru na varování nedali a večer vyrazili ven na nákup. Jeden černoch je však místo do samoobsluhy zavedl do potemnělé uličky, kde je spolu s dalšími obstoupili a okradli o peníze. Naštěstí se jim nic nestalo," přiblížila neveselé zážitky svých kolegů Nikola. Ani stravování nebylo pro baletní soubor příliš dobré a zdravé.
V žádném hotelu nebyla v ceně ubytování snídaně, takže tanečníci chodili na jídlo do města. "Snídaně jsme odbývali většinou kávou a koláčem, přes den jsme se stravovali v různých fast foodech samými hamburgery nebo pizzami, chybělo mi hlavně čerstvé ovoce a zelenina, proto jsem se nejvíc těšila domů na naše jídlo," svěřila se Nikola. Jako celý zájezd i cesta byla neobvyklá. Baletní soubor neletěl s běžnými aerolinkami, ale vojenským speciálem spolu s politiky, i letušky byly oblečené do vojenských kombinéz. Neprocházeli dokonce žádnou letištní kontrolou, ale zato si z letadla museli sami vyndávat kufry.
Nyní se už tanečníci aklimatizovali a intenzivně zkouší nový balet Extrém, který bude mít premiéru už v polovině června na scéně Laterně magiky (Nová scéna ND).



Foto: Roman Sejkot
soukromých archiv

Úspěch baletu Národního divadla v Budapešti

9. července 2009 v 11:32
Balet Národního divadla v Praze hostoval ve dnech 29. 3. - 2. 4. 2009 na prestižním hudebním a tanečním festivalu Budapest Spring Festival v Budapešti. Tanečníci se představili maďarskému publiku ve dvou večerech, a to se zcela odlišnými díly. Na scéně Paláce umění vystoupili v inscenaci Brel - Vysockij - Kryl / Sólo pro tři z dílny uměleckého šéfa baletu ND Petra Zusky a kompovaným představením Česká baletní symfonie složeným z choreografií Petra Zusky D. M. J. 1953-1977 a Mariin sen a z díla Jiřího Kyliána Sinfonietta.
"V divadle bylo příjemně velké zákulisí a široké jeviště, na kterém se mi dobře tančilo. Aby nebylo přece jen všechno dokonalé, na podlaze byl natažený jejich baletizol, na kterém jsem při generální zkoušce několikrát uklouzla. Měla jsem pak obavy, jak dopadne představení, ale proběhlo to hladce a nikdo nespadl," podotkla Nikola.
Obě představení publikum nadchla, ale větší úspěch mělo Sólo pro tři, kde hlavní role ztvárnili Alexandre Katsapov a Nikola Márová. "U Sóla pro tři jsme měli obavy, jak bude publikum reagovat, protože nad jevištěm nebylo titulkovací zařízení a diváci ani jednomu písničkáři nerozuměli, ale přesto byli úžasní. Během klaněček začali tleskat do rytmu a pak aplaus ještě dlouho pokračoval. Bylo vidět, že se jim to opravdu líbilo," popsala atmosféru Nikola.
Budapešť je krásné historické město, na jehož prohlídku neměli tanečníci vůbec čas. Jen někteří se dostali do místních vyhlášených lázní, z kterých byli unešení. Nikola dále vyprávěla: "My se Sašou jsme se stihli podívat jen do centra města, na budovy Opery a Parlamentu. Pro mě na zájezdu bylo nejzajímavější to, že jsem si v Sólu zatančila se svým životním partnerem Sašou a dopadlo to výborně."