citát: "Balet je pro mě vším."

Faust a Mefisto se utkají na prknech Stavovského divadla

12. prosince 2009 v 17:20 |  Balet
První a druhá premiéra nového baletu Faust se uskuteční 5. a 6. prosince ve Stavovském divadle. K hudební spolupráci byl přizván Petr Malásek, který invenčně propojil hudbu Dmitrije Šostakoviče (například Leningardská symfonie) při použití fragmentů Igora Stravinského (Svěcení jara a další), Johna Willamse a původních židovských písní. Autorem členité scény s trojrozměrnou architekturou je Martin Černý, dobové kostýmy navrhl Roman Šolc.
Faustův osud je oblíbené téma umělců, které často přenášejí na filmové plátno a divadelní prkna. Národní divadlo bude mít na repertoáru balet Faust již poněkolikáté. Naposledy byl v Praze nastudován v roce 1977 pod vedením Jiřího Blažka s hudebním doprovodem Františka Škvora pod názvem Doktor Faust. Národní divadlo faustovský příběh nyní uvede v originální verzi Libora Vaculíka, která je inspirována známou dramatickou básní J. W. Goetha a zavádí diváka tentokrát do německých dějin v letech 1930 až 1989. Prostřednictvím bloudění Fausta - Feustela a přispěním osudů dalších postav chce připomenout tragédii evropských dějin, a to především nacismus, nesvobodu, genocidu nebo geopolitické rozdělení Evropy. "Faust je zcela nadčasové dílo a je především o hledání. Téma úplatnosti, například to, že člověk něco podepíše, aby se měl lépe nebo protože má někoho rád, to vše lze naroubovat do jakéhokoli časového období," řekl o své nové inscenaci Libor Vaculík.
Libor Vaculík je známý český choreograf, který je autorem řady původních celovečerních baletů se širokým diváckým úspěchem. Pro Národní divadlo v Praze vytvořil například tituly Malý pan Friedemann / Psycho, Lucrezia Borgia, Někdo to rád… nebo Isadora Duncan. Vaculík si pro svou tvorbu vybírá dobře známá a zajímavá témata, která vycházejí ze slavných filmových a knižních předloh.
Choreografický slovník Libora Vaculíka je velmi specifický a osobitý, klade důraz především na herecké ztvárnění role. "Vyžadoval, abychom dodržovali jeho představu dějové linky, a především pocity, mimiku a gesta. Na technických detailech nebazíroval, nechával na nás, jestli točíme dvě nebo tři piruety," svěřuje se sólistka Adéla Pollertová. "Na spolupráci s Liborem bylo příjemné, že jsme choreografii vytvářeli společně. Netrval na tom, abychom striktně dodržovali jeho kroky, protože každý jsme na tom proporčně jinak. Také po herecké stránce jsme si mohli roli přizpůsobit, aby nám seděla, proto moje podání Mentese je z poloviny jiné než Petra Zusky, který ho se mnou alternuje," doplňuje sólista Richard Kročil.
Libor Vaculík je se s spoluprací souboru spokojený. "Na výkonech tanečníků je vidět, že se jedná o první taneční scénu v Česku," vypráví choreograf. "Nejvíc jsem nadšen Zuzkou Susovou, která ztvárňuje hlavní roli Gretchen. Výborně tančí, a především hraje, což je pro mě velmi cenné. Divákovi je jedno, kolik otočí piruet, nebo jak vysoko zvedne nohu, pro něho je důležité, jestli umí přenést do publika emoce, a Zuzka tento dar má."
Roli Fausta - Feustela ztvární Jiří Kodym, Alexandre Katsapov a Petr Strnad. Mefista - Mentese zatančí Richard Kročil, Petr Zuska a Viktor Konvalinka. Jako Markétka - Gretchen se představí Zuzana Susová, Adéla Pollertová a Edita Raušerová. "Vaculíkův Mentes je trochu jiný než Goethův Mefisto. I když má být spodobněním ďábla, není to vyloženě záporná role. Najít duši, kterou musí přinést do pekla, je prostě jeho práce. Role Mentese mě velmi baví, je hodně energická a také barvitá po výrazové stránce," zdůrazňuje Richard Kročil.
Nový balet je v poslední fázi příprav a každý den probíhají zkoušky na jevišti, od minulého týdne také v kostýmech a se světly. Už je třeba doladit jen technické detaily velmi komplikované scény. Tvoří ji točna, které dominuje trojrozměrná architektura. Tanečníkům, kteří zvládají své role s jistotou, se zbývá sžít s mobilním jevištním prostorem. "Prostor na jevišti je dost členitý, točna se neustále točí a tím se mění obrazy, do toho máme spoustu převleků, na které je málo času. Je to fyzicky velmi vyčerpávající, máme tam s Adélkou Pollertovou hodně duetů a jsme skoro pořád na jevišti," popisuje první sólista Saša Katsapov.
Premiéra nového baletu je již za dveřmi a jak se na ni těší sám autor Libor Vaculík? "Netěším, protože premiéru vždy hodně prožívám. Nemám ani tak strach za tanečníky, že by to nezvládli, ale aby vyšly technické přestavby. Jsou velmi náročné, musíme být všichni hrozně koncentrovaní, aby to klaplo."


Foto: Pavel Hejný a Hana Smejkalová
- Zuzana Susová
- Zuzana Susová a Jiří Kodym
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Cinda Cinda | Web | 19. července 2017 v 14:16 | Reagovat

Každý z nás tak či onak aspoň raz tvárou v tvár s akciami, ktoré sľubujú veľké ocenenie - televízory, autá, chladničky alebo iPhone6S. Ale je to naozaj - získať zdarma iPhone? Detailov WEB!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama